Kde nás najdete
Muzejní sbírky
Výstavy a expozice

Výstavy a expozice

TIBET (7. 3. 2019–9. 6. 2019)

V Hernychově vile probíhá výstava TIBET. Až do 9. června se můžete seznámit s životem dnešních Tibeťanů i s minulostí tohoto národa. Výstava vznikla ve spolupráci s neziskovou organizací Most pro Tibet a mimo jiné připomíná výročí 60 let od Tibetského národního povstání. V rámci výstavy proběhne 10. dubna akce s názvem Den pro Tibet. Během této akce si návštěvníci pochutnají na tradičním tibetském jídle, vyrobí si mandalu z písku nebo modlitební praporek. Zájemci si vyzkouší hru na tibetské mísy a vše doprovodí odborný výklad kurátorky výstavy. Těšíme se na Vaši návštěvu.

100 let Českého červeného kříže(1. 2. 2019–24. 3. 2019)

Městské muzeum ve spolupráci s Oblastním spolkem Českého červeného kříže v Ústí nad Orlicí připravilo k příležitosti oslav stého výročí založení Českého červeného kříže putovní výstavu. V rámci výstavy probíhají čtyři minikurzy první pomoci. Dva z nich se konají v únoru, zbylé dva v březnu. Neváhejte a přijďte se do Hernychovy vily podívat. Pokud jste členy ČČK máte, po dobu výstavy, vstup do celého muzea ZDARMA! Těšíme se na viděnou!
 
Antické tragédie na prknech ousteckého divadla (1. 2. 2019–31. 8. 2019)
 
Minivýstava představuje nejen jednu z nejznámějších řeckých tragédií Oidipa krále, ale spolu s ní i Vrchlického trojdílné melodrama Hippodamie. Obě hry nastudoval ústecký divadelní spolek Vicena.
 

Mimořádný fenomén orlickoústeckých malovaných betlémů představuje malá expozice, která zahrnuje vedle skutečně velkého - s šířkou 5,9 m - betlému vánočního také betlém tříkrálový a dva v Čechách velmi neobvyklé betlémy, tedy hromniční a postní zvaný též velikonoční.

Jídelna se stala nově součástí trvalé expozice zdejšího muzea a pochází z počátku 20. století z domácnosti Jaroslava Frimla (1930-2003), orlickoústeckého rodáka, houslisty a soukromého žáka Mistra Jaroslava Kociana. Nábytek v secesním stylu s neoempírovými prvky je ze dřeva – masív v kombinaci s dýhovým dřevem a se šelakovou politurou mahagonové barvy.

ANEB OD CIBULKY K HERAINOVI S ANDRESEM 

Augustin Cibulka, švec bydlící ještě v 60. letech 20. století v dnes již zbouraném domku čp. 182, měl částečně pohyblivý papírový betlém s dřevěným městem, který byl poháněn obuvnickým šicím strojem. Jeho součástky jsou již dávno rozprášeny v jiných orlickoústeckých cešcích a o tom, že byly kdysi v jeho majetku, svědčí dnes pouze signatury AS na reversu figur. Jeho betlém tvořila směsice autorů včetně majitele samotného. Protože už nebylo možné celek v současnosti komplementovat, vznikl  v r. 2011 nápad zkusit vytvořit jeho repliku. Nicméně k dispozici byla pouhopouhá  jedna jediná černobílá a hůře čitelná fotografie.

Stálá expozice s názvem Textilní Oustí se snaží alespoň částečně splnit přání návštěvníků - trvaleji připomenout ústeckou textilní historii. Vedle nábytku, evokujícího prostředí tkalcovské světnice, je možné spatřit tkalcovský stav, kolovrat, špuléř, vochle a trdlice, stejně jako nářadí menších rozměrů, jako je drhlen, motovidlo, snovadlo, tkalcovské člunky a paprsky.

Planičkův interiérový orloj

18. 10. 2012 do 18. 10. 2020

Restaurovaný ak. soch Petrem Skálou. Orloj zhotovil František Planička v letech 1918-19, v následujícím roce s ním jezdil na výstavy po republice. Jedná se o interiérový - skříňový astronomický orloj o rozměrech 1,63 x 2,4 x 0,53 m. Váha cca 330 kg. Více než samotný hodinový stroj Vás zaujme životní osud autora. Planička byl vyučeným krejčím ze Slatinek u Prostějova, jenž 10. 5. 1908 přistihl manželku při nevěře a v amoku ji zabil. Původní trest smrti mu byl pozměněn na 20 let vězení. Odseděl si polovinu trestu na Borech v Plzni, avšak v únoru 1918 byl omilostněn.

Toto secesní harmonium dostalo muzeum darem již před několika lety. Bylo však zcela nefunkční a značně poškozené. O jeho renovaci a restaurování se zasloužili všichni návštěvníci zdejšího muzea, kteří v posledních letech přispívali do naší cechovní truhlice svými dobrovolnými finančními příspěvky.

Krbové ostění ve stylu Art Deco

Krbové ostění ve stylu Art Deco s historizujícími kovovými prvky pochází z původního interiérového vybavení Hernychovy vily (zhotoveno v 1. čtvrtině 20. století). Dřevěné ostění mělo napodobovat krb v místnosti a zároveň zakrývat otopné těleso ústředního topení. Ve vile se podle dohledaných informací měl nacházet pravý krb, ale toto ostění vzhledem k použitému materiálu, konstrukci a celkové podobě bylo pravděpodobně umístěno v horním patře vily, v některé ze soukromých místností majitele (ložnice, pracovna, salon).

| © 2007-2016 Městské muzeum Ústí nad Orlicí, Veškerá práva vyhrazena | Realizace HezkéWEBY.cz |