Kde nás najdete
Muzejní sbírky
Výstavy a expozice

Výstavy a expozice

200 let poštovní schránky (20. 6. 2019–22. 9. 2019)
Putovní výstava Poštovního muzea v Praze přibližuje návštěvníkům více než dvě stě let dlouhou historii poštovních schránek na našem území. Ústí nad Orlicí je teprve druhým místem, kde je možné výstavu navštívit.
 
Secesní odívání (20. 6. 2019–22. 9. 2019)
Výstava navazuje na loňskou výstavu Secesní bydlení. Druhý díl cyklu Secese se zabývá odíváním. Návštěvníci a především návštěvnice si užijí dobové šaty, klobouky, slunečníky i další doplňky. Některé z vystavených kousků je možné si i vyzkoušet.
 
 
Antické tragédie na prknech ousteckého divadla (1. 2. 2019–31. 8. 2019) 
Minivýstava představuje nejen jednu z nejznámějších řeckých tragédií Oidipa krále, ale spolu s ní i Vrchlického trojdílné melodrama Hippodamie. Obě hry nastudoval ústecký divadelní spolek Vicena.
 
Neukölln im Ersten Weltkrieg 1914-1918. //Berlínská čtvrť Neukölln za první světové války 1914–1918// (8. 6. 2019–30. 6. 2019) 
Panelová výstava, která přibližuje jak probíhala první světová válka v berlínské čtvrti Neuköln, Výstava k nám doputovala z Mobilního muzea městské čtvrti Berlín-Neuköln a bude tu pro vás až do konce června!
 

Mimořádný fenomén orlickoústeckých malovaných betlémů představuje malá expozice, která zahrnuje vedle skutečně velkého - s šířkou 5,9 m - betlému vánočního také betlém tříkrálový a dva v Čechách velmi neobvyklé betlémy, tedy hromniční a postní zvaný též velikonoční.

Jídelna se stala nově součástí trvalé expozice zdejšího muzea a pochází z počátku 20. století z domácnosti Jaroslava Frimla (1930-2003), orlickoústeckého rodáka, houslisty a soukromého žáka Mistra Jaroslava Kociana. Nábytek v secesním stylu s neoempírovými prvky je ze dřeva – masív v kombinaci s dýhovým dřevem a se šelakovou politurou mahagonové barvy.

ANEB OD CIBULKY K HERAINOVI S ANDRESEM 

Augustin Cibulka, švec bydlící ještě v 60. letech 20. století v dnes již zbouraném domku čp. 182, měl částečně pohyblivý papírový betlém s dřevěným městem, který byl poháněn obuvnickým šicím strojem. Jeho součástky jsou již dávno rozprášeny v jiných orlickoústeckých cešcích a o tom, že byly kdysi v jeho majetku, svědčí dnes pouze signatury AS na reversu figur. Jeho betlém tvořila směsice autorů včetně majitele samotného. Protože už nebylo možné celek v současnosti komplementovat, vznikl  v r. 2011 nápad zkusit vytvořit jeho repliku. Nicméně k dispozici byla pouhopouhá  jedna jediná černobílá a hůře čitelná fotografie.

Stálá expozice s názvem Textilní Oustí se snaží alespoň částečně splnit přání návštěvníků - trvaleji připomenout ústeckou textilní historii. Vedle nábytku, evokujícího prostředí tkalcovské světnice, je možné spatřit tkalcovský stav, kolovrat, špuléř, vochle a trdlice, stejně jako nářadí menších rozměrů, jako je drhlen, motovidlo, snovadlo, tkalcovské člunky a paprsky.

Planičkův interiérový orloj

18. 10. 2012 do 18. 10. 2020

Restaurovaný ak. soch Petrem Skálou. Orloj zhotovil František Planička v letech 1918-19, v následujícím roce s ním jezdil na výstavy po republice. Jedná se o interiérový - skříňový astronomický orloj o rozměrech 1,63 x 2,4 x 0,53 m. Váha cca 330 kg. Více než samotný hodinový stroj Vás zaujme životní osud autora. Planička byl vyučeným krejčím ze Slatinek u Prostějova, jenž 10. 5. 1908 přistihl manželku při nevěře a v amoku ji zabil. Původní trest smrti mu byl pozměněn na 20 let vězení. Odseděl si polovinu trestu na Borech v Plzni, avšak v únoru 1918 byl omilostněn.

Toto secesní harmonium dostalo muzeum darem již před několika lety. Bylo však zcela nefunkční a značně poškozené. O jeho renovaci a restaurování se zasloužili všichni návštěvníci zdejšího muzea, kteří v posledních letech přispívali do naší cechovní truhlice svými dobrovolnými finančními příspěvky.

Krbové ostění ve stylu Art Deco

Krbové ostění ve stylu Art Deco s historizujícími kovovými prvky pochází z původního interiérového vybavení Hernychovy vily (zhotoveno v 1. čtvrtině 20. století). Dřevěné ostění mělo napodobovat krb v místnosti a zároveň zakrývat otopné těleso ústředního topení. Ve vile se podle dohledaných informací měl nacházet pravý krb, ale toto ostění vzhledem k použitému materiálu, konstrukci a celkové podobě bylo pravděpodobně umístěno v horním patře vily, v některé ze soukromých místností majitele (ložnice, pracovna, salon).

| © 2007-2016 Městské muzeum Ústí nad Orlicí, Veškerá práva vyhrazena | Realizace HezkéWEBY.cz |