Kde nás najdete
Muzejní sbírky
Výstavy a expozice

Výstavy

Šedesát let Kocianovy houslové soutěže (8.5. až 12.5. 2018)

Pouhý týden máte možnost shlédnout panelovou výstavu o historii Kocianovy houslové soutěže „Šedesát let KHS“. Připravili jsme ji pro vás ve spolupráci s Nadačním fondem Mistra Jaroslava Kociana v hale Hernychovy vily, kde bude slavnostně otevřena vernisáží dne 7. května v 17 hodin. K vidění bude po dobu trvání Kocianovy houslové soutěže, tedy pouze do 12. května.

 

Pivovarnictví v Pardubickém kraji (12.4. až 3. 6. 2018)

Putovní výstava Regionálního muzea v Chrudimi nás seznámí nejen s historií pivovarů v našem regionu, ale představí jejich poměrně vysoký počet

Návštěvníci se mohou těšit jak na předměty vztahující se k pivovarům, tak na již zapomenutou podobu malé hospody před mnoha desítkami let. Bez povšimnutí jistě nezůstanou nádherné historické pivní lahve a korbele.

Neobvyklou výstavu doplní malá panelová výstava s tématikou průmyslových komínů s vodojemy, připravená Fakultou stavební ČVUT v Praze a Výzkumným ústavem vodohospodářským T. G. Masaryka v rámci projektu Ministerstva kultury NAKI.

 

Na paměť v kameni (12.4. až 3. 6. 2018)

Oběti Velké války byly strašné. V době první republiky také na Orlickoústecku došlo k výstavbě velkého počtu pomníků a dalších památníků, které tyto padlé a nezvěstné připomínají.

Tyto památky zvěčňují tragédii válečných obětí až do dnešní doby, ale zároveň ukazují, že bez ní by nedošlo ke vzniku československého státu.

 

Svět karikatur Marka Simona (12.4. až 3. 6. 2018)

Karikatury dvojnásobného držitele ocenění Autor roku, kterou uděluje Česká unie karikaturistů

Kresby Marka Simona z Vysokého Mýta můžete znát Deníku (zahrnuje 7 desítek regionální deníků včetně Orlického deníku). 

 

 

ANEB OD CIBULKY K HERAINOVI S ANDRESEM 

Augustin Cibulka, švec bydlící ještě v 60. letech 20. století a dnes již zbouraném domku čp. 182, měl částečně pohyblivý papírový betlém s dřevěným městem, který byl poháněn obuvnickým šicím strojem. Jeho součástí jsou již dávno rozprášeny v jiných orlickoústeckých cešcích a o tom, že byly kdysi v jeho majetku, svědčí dnes pouze signatury AS na reversu figur. Jeho betlém tvořila směsice autorů a včetně majitele samotného. Protože už nebylo možné celek v současnosti komplementovat, vznikl  v r. 2011 nápad zkusit vytvořit jeho repliku. Nicméně k dispozici byla pouhopouhá  jedna jediná černobílá a hůře čitelná fotografie.

Jídelna se stala nově součástí trvalé expozice zdejšího muzea a pochází z počátku 20. století z domácnosti Jaroslava Frimla (1930-2003), orlickoústeckého rodáka, houslisty a soukromého žáka Mistra Jaroslava Kociana. Nábytek v secesním stylu s neoempírovými prvky je ze dřeva – masív v kombinaci s dýhovým dřevem a se šelakovou politurou mahagonové barvy.

Stálá expozice s názvem Textilní Oustí se snaží alespoň částečně splnit přání návštěvníků - trvaleji připomenout ústeckou textilní historii. Vedle nábytku, evokujícího prostředí tkalcovské světnice, je možné spatřit tkalcovský stav, kolovrat, špuléř, vochle a trdlice, stejně jako nářadí menších rozměrů, jako je drhlen, motovidlo, snovadlo, tkalcovské člunky a paprsky.

Planičkův interiérový orloj

18. 10. 2012 do 18. 10. 2020

Restaurovaný ak. soch Petrem Skálou. Orloj zhotovil František Planička v letech 1918-19, v následujícím roce s ním jezdil na výstavy po republice. Jedná se o interiérový - skříňový astronomický orloj o rozměrech 1,63 x 2,4 x 0,53 m. Váha cca 330 kg. Více než samotný hodinový stroj Vás zaujme životní osud autora. Planička byl vyučeným krejčím ze Slatinek u Prostějova, jenž 10. 5. 1908 přistihl manželku při nevěře a v amoku ji zabil. Původní trest smrti mu byl pozměněn na 20 let vězení. Odseděl si polovinu trestu na Borech v Plzni, avšak v únoru 1918 byl omilostněn.

Toto secesní harmonium dostalo muzeum darem již před několika lety. Bylo však zcela nefunkční a značně poškozené. O jeho renovaci a restaurování se zasloužili všichni návštěvníci zdejšího muzea, kteří v posledních letech přispívali do naší cechovní truhlice svými dobrovolnými finančními příspěvky.

Krbové ostění ve stylu Art Deco

Krbové ostění ve stylu Art Deco s historizujícími kovovými prvky pochází z původního interiérového vybavení Hernychovy vily (zhotoveno v 1. čtvrtině 20. století). Dřevěné ostění mělo napodobovat krb v místnosti a zároveň zakrývat otopné těleso ústředního topení. Ve vile se podle dohledaných informací měl nacházet pravý krb, ale toto ostění vzhledem k použitému materiálu, konstrukci a celkové podobě bylo pravděpodobně umístěno v horním patře vily, v některé ze soukromých místností majitele (ložnice, pracovna, salon).

| © 2007-2016 Městské muzeum Ústí nad Orlicí, Veškerá práva vyhrazena | Realizace HezkéWEBY.cz |